Nu har du chansen att delta på en riktigt spännande kostnadsfri workshop med Givi Kokaia där du får hjälp att vässa din digitala strategi.
Under en förmiddag ges du verktygen för att lägga upp ditt företags digitala strategier och hjälp på vägen i ert arbete. Med intressanta ämnen kring sales pipline, implementering och digitala verktyg kommer denna förmiddag skapa engagemang och inspiration till din digitala utveckling. I workshopen ingår också en kort uppföljning när ni kommit igång i ert arbete.
Workshopen riktar sig till er som verkar inom handel och service i någon mån. Det finns 20 platser så först till kvarn, de deltagare som var med på steg 1 har förtur. Vi kommer hålla till på stadshotellet och avslutar med en lunch för att tillsammans samla våra tankar.
Detta är steg 2 i denna workshopserie
Varmt välkomna att anmäla er!
Utbildning
Digitala strategier – Workshop
Nu har du chansen att delta på en riktigt spännande workshop där du får hjälp att komma igång med dina digitala strategier.
Under en förmiddag ges du verktygen för att lägga upp ditt företags digitala strategier och hjälp på vägen i ert arbete. Med intressanta ämnen kring kundresa, köpprocesser och hur du skapar en handlingsplan kommer denna förmiddag skapa engagemang och inspiration till din digitala utveckling. I workshopen ingår också en kort uppföljning när ni kommit igång i ert arbete.
Workshopen riktar sig till er som verkar inom handel och service i någon mån. Det finns 20 platser så först till kvarn. Vi kommer hålla till på stadshotellet och avslutar med en lunch för att tillsammans samla våra tankar.
Detta är del 1 i denna workshopserie så för er som sedan vill fördjupa er ytterligare kan man gå del 2 i april.
Varmt välkomna att anmäla er!
Att leda för ett hållbart och hälsosamt arbetsliv
Att leda för ett hållbart och hälsosamt arbetsliv
Ambitionen för ett hållbart och hälsosamt arbetsliv har höjts i Sverige genom regeringens nya arbetsmiljöstrategi 2021-2025. Arbetslivet ska bidra till god hälsa, välbefinnande och utveckling samt till att alla ska kunna, orka och vilja arbeta ett helt arbetsliv. Vilka friskfaktorer finns i arbetslivet och hur kan ledare använda sig av dessa för att tillsammans med medarbetare skapa bästa möjliga förutsättningar på arbetsplatsen? Vi intar ett resursbaserat och positivt organisationspsykologiskt perspektiv för att gemensamt närma oss utmaningar.
Datum: 18 februari 2022 (sista anmälningsdag är 4 februari)
Seminarie: Leda för förändring
Leda för förändring
Det är en sak att säga halleluja, en annan sak att göra det! Om beteendens roll i ledarskap för positiva förändringarVare sig vi vill förändra något i våra egna liv, i våra organisationer, eller klimatet i världen, så är det inte våra goda intentioner, vår vilja eller våra uttalade värderingar som kommer åstadkomma dessa förändringar. Det är våra beteenden och handlingar. Så varför är det så svårt? Det kan låta som en självklarhet, men alla som försökt förändra sig själv eller genomföra en förändringsprocess i en organisation, vet att avståndet mellan ord och handling ofta kan vara långt. Med referenser till modern psykologi och OBM (Organizational Behaviour Management) berör föreläsningsdagen hur man skapar incitamentsstrukturer och handlingsstrategier som leder mot önskvärda mål. Specifikt beskrivs chefers och ledares roller som modeller och ”signalsändare” i detta arbete.
Datum: 27 januari 2022 (sista anmälningsdag är 13 januari)
Seminarie: Lean´t ledarskap
Lean't ledarskap
Lean är en ledarskapsfilosofi och ett sätt att tänka, som ursprungligen kommer från Toyota. Filosofin får nu allt större spridning i företag och organisationer. Lean handlar om att ha effektiva och flexibla processer som är utformade efter kundernas behov. Grunden är att skapa kundnytta genom att ta bort allt slöseri genom att bygga in kvalitet i arbetet och utjämna arbetsbelastningen. Ledstjärnor är värdeskapande, enkelhet och helhetstänkande. En förutsättning för att lyckas är att involvera och engagera medarbetarna i verksamhetens alla led.
Datum: 26 november 2021 (sista anmälningsdag är 12 november)
Fullt! Kommunikation och marknadsföring i sociala medier
Med Karin Bäcklund och Clara Fröberg.
Riktar sig till dig som önskar mer kunskap om sociala medier med syfte på kommunikation och varumärkesbyggande samt få en djupare förståelse för tjänsterna man kan tillämpa på nätet. Du behöver inte ha några förkunskaper i ämnet innan.
Hur ser det nya medielandskapet ut? De sociala medierna, vilka kanaler finns det där?
Vi går igenom dem och berättar hur man praktiskt går till väga när man postar inlägg. Vi ger er goda exempel och råd om hur man jobbar i sociala medier samt delar med oss av framgångsrecept. Vi avslutar dagen med en övning i att marknadsföra sig i sociala medier.
Karin Bäcklund har blivit nominerad, sex år i rad, till utmärkelsen Cision PR influencer Awards. Det är ett pris som går till den PR-konsult som har mest inflytelse digitalt i Sverige. Karin har gett ut flera böcker i ämnet PR. Hon producerar och programleder podcasten Uppstickarna i samarbete med Dagens Media. Karin är sedan några år tillbaka kursansvarig för distanskursen Digital kommunikation på Berghs.
Clara Fröberg är bland annat manusförfattare och skrev manus till långfilmen Babylonsjukan som regisserades av Daniel Espinosa. År 2009 gjorde Fröberg själv regidebut med novellfilmen Jag kom tvåa. Clara är även verksam som kommunikationsrådgivare, digitalstrateg och personlig tränare.
Pris Affärspartnerföretag: 250 kr per person. Övriga företag: 350 kr per person. Lunch ingår!
ANMÄLAN SENAST 18/10 Utebliven och sen avanmälan debiteras. Antalet är begränsat till 30 personer.
Program 20 oktober på Slottsholmen
10.00 Intro – Incheckning
10.10 Det nya medielandskapet
10.40 Sociala medier - kanaler
– Om kanalerna
– Praktiskt, hur gör man?
– Övning
11.30 Så jobbar man i sociala medier
– Framgångsrecept
– Goda exempel
12.00 Lunch
13.00 Marknadsföring i sociala medier
13.30 Praktiska övningar
14.50 Avslutning
SEMINARIET ÄR FULLBOKAT!
Håll utkik på vår utbildningssida där vi samlar alla kommande utbildningar under hösten.
KONTAKT
Peter Göransson, Västervik Framåt, peter.goransson@vastervik.com, 0490-875 09
Seminariehalvdagen är ett samarbete mellan GTV TV-produktion Gamleby, Tjustbygdens Sparbank och Västervik Framåt.
Workshop om interkulturell kompetens i arbetslivet
– På workshopen arbetar vi med frågor om interkulturell kompetens i medarbetar- och yrkesrollen i Västervik. Alla är välkomna att delta i den kostnadsfria workshopen, säger Reem al Haddad, delprojektledare projekt yrkesvärd på Västerviks kommun.
– Den här workshopen ger deltagaren bra förutsättningar för bra kulturförståelse och bemötande i kulturmöten på arbetsplatser och även en fördjupning i interkulturell kommunikation, säger Nilla Borg, projektledare på projekt yrkesvärd på enheten för arbete och kompetens på Västerviks kommun.
Fakta: Innehåll i workshop Interkulturell kompetens – i medarbetar- och yrkesrollen:
– Vad är kultur? Grunder i kulturkunskap.
– Nyttan med mångfald? Organisationsperspektivet.
– Interkulturell kommunikation – film Kompetensverkstaden
– Konkreta tips och råd för ett bra bemötande på arbetsplatsen
– Case – arbeta problemlösande utifrån situationer från vardagen
– Tid att reflektera och diskutera.
Workshopledare: Reem al Haddad, Johannes Löf och Elisabet Sjöstrand
Digitala kostnadsfria workshops under hösten 2021:
- 5 oktober kl 13.00-15.00
- 9 november kl 13.00-15.00
Anmälan sker digitalt i formulär på kommunens webbsida
– https://www.vastervik.se/Omsorg-stod-och-hjalp/Invandring-och-integration/projekt-yrkesvard/workshop/
För mer information, kontakta gärna
Nilla Borg
Projektledare projekt yrkesvärd, Västerviks kommun
Telefon: 0490- 25 54 24
Mejl: nilla.borg@vastervik.se
Reem al-Haddad
Delprojektledare projekt yrkesvärd, Västerviks kommun
Telefon: 0490-25 50 77
Mejl: reem.alhaddad@vastervik.se
Workshop om interkulturell kompetens i arbetslivet
– På workshopen arbetar vi med frågor om interkulturell kompetens i medarbetar- och yrkesrollen i Västervik. Alla är välkomna att delta i den kostnadsfria workshopen, säger Reem al Haddad, delprojektledare projekt yrkesvärd på Västerviks kommun.
– Den här workshopen ger deltagaren bra förutsättningar för bra kulturförståelse och bemötande i kulturmöten på arbetsplatser och även en fördjupning i interkulturell kommunikation, säger Nilla Borg, projektledare på projekt yrkesvärd på enheten för arbete och kompetens på Västerviks kommun.
Fakta: Innehåll i workshop Interkulturell kompetens – i medarbetar- och yrkesrollen:
– Vad är kultur? Grunder i kulturkunskap.
– Nyttan med mångfald? Organisationsperspektivet.
– Interkulturell kommunikation – film Kompetensverkstaden
– Konkreta tips och råd för ett bra bemötande på arbetsplatsen
– Case – arbeta problemlösande utifrån situationer från vardagen
– Tid att reflektera och diskutera.
Workshopledare: Reem al Haddad, Johannes Löf och Elisabet Sjöstrand
Digitala kostnadsfria workshops under hösten 2021:
- 5 oktober kl 13.00-15.00
- 9 november kl 13.00-15.00
Anmälan sker digitalt i formulär på kommunens webbsida
– https://www.vastervik.se/Omsorg-stod-och-hjalp/Invandring-och-integration/projekt-yrkesvard/workshop/
För mer information, kontakta gärna
Nilla Borg
Projektledare projekt yrkesvärd, Västerviks kommun
Telefon: 0490- 25 54 24
Mejl: nilla.borg@vastervik.se
Reem al-Haddad
Delprojektledare projekt yrkesvärd, Västerviks kommun
Telefon: 0490-25 50 77
Mejl: reem.alhaddad@vastervik.se
Starta eget-kurs
Vill du starta eget?
I oktober startar vår lärorika och inspirerande kvällskurs i starta eget, där du lär dig grunderna i eget företagande.
Vi går igenom budget, bokföring, skatter, finansiering, marknadsföring, digital närvaro, inspiration och mycket mer. Kursen hålls i Västervik Framåts lokaler, i Rådhuset på Stora torget 4 i Västervik. Anmäl dig senast 4 oktober via formuläret på denna sida.
Kursstart: 5 oktober klockan 18.00
Kurstid
Tisdagar mellan 18.00–ca 21.00 under 8 veckor. Se preliminärt program längre ner på denna sida.
Plats
Kursen hålls i Rådhussalen, Västervik Framåt, Stora torget 4, Västervik.
Kursavgift
1 800 kronor/person. Anmälan är bindande och betalning sker via faktura som skickas ut i samband med kursstart. Betalningsvillkor är 30 dagar.
Avanmälan
Om du avbokar kursen 7 dagar innan kursstart debiteras 500 kronor. Vid avbokning efter kursstart debiteras kurskostnaden 1 800 kronor.
Anmäl dig senast 4 oktober
Skicka ett mejl till kurssamordnaren peter.goransson@vastervik.com med ditt namn, adress och telefonnummer.
(Vi har tekniska problem med anmälningsformuläret så skicka mejl enligt ovan.)
Kursinnehåll och datum
5 oktober, kurstillfälle 1, 18.00–20.30
Företagaren och företaget.
12 oktober, kurstillfälle 2, 8.00–20.30
Ditt erbjudande och marknaden.
19 oktober, kurstillfälle 3, 18.00–20.00
Synas och höras, varumärket, design och webb.
26 oktober, kurstillfälle 4, 18.00–20.00
Skatteverket och juridik.
HÖSTLOVSPAUS, vecka 44
9 november, kurstillfälle 5, 18.00–20.00
Bokföring och administration.
16 november, kurstillfälle 6, 18.00–20.00
Försäkringar och bankmötet.
23 november, kurstillfälle 7, 18.00–20.00
Praktisk företagsekonomi.
30 november, kurstillfälle 8, 18.00–21.00
Stöd & Lån, inspiration och avslutning!
ANMÄL DIG SENAST 4 OKTOBER!
Frågor?
Om du har frågor kring kursen eller vill bolla frågor kring att starta företag, ta gärna kontakt med vår rådgivare och kurssamordnare: Peter Göransson, Västervik Framåt AB, telefon 0490-875 09, peter.goransson@vastervik.com
Ledarskapsakademin
Inför hösten 2021
Just nu planerar vi inför höstens seminarier och kurser inom ledarskapsakademin. Vill du veta mer eller har intresse för att delta i höst? Kontakta Maria Skarin för att ställa dina frågor och få mer information.
Kurser som erbjudits under vårterminen 2021
- Kursen Hållbart ledarskap, 2.5 hp ger kunskap om hur ledarskapet kan hantera förändringar och krav som varje verksamhet måste förhålla sig till. Kursen orienterar deltagarna om ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet kopplat till ledarskap.
- Kursen Omvärldskunskap, 2.5 hp har huvudfokus på kulturell kompetens. Kursen ger dig viktiga kunskaper i mötet med andra etniciteter och som en del av att bygga sociala hållbara relationer på arbetsplatsen. Under kursen gång tittar man på vad verksamheten har för styrkor och svagheter och analyserar det i relation till andra omgivande faktorer. Ett exempel kan vara kulturella faktorer. Kursen ger dig som ledare nya verktyg att leda och utveckla din verksamhet vidare i den riktning som passar din verksamhet bäst.
Kontakta oss
Om du har frågor om Ledarskapsakademin eller övriga frågor, kontakta Maria Skarin på Campus Västervik.
Maria Skarin, utbildningsledare/ handläggare
Telefon: 0490 – 25 41 40
E-post: maria.skarin@vastervik.se