En hållbar gästupplevelse – om projektet
Under sommaren 2020 utlyste Tillväxtverket möjligheten att söka projektmedel för att stötta den coronadrabbade besöksnäringen. Västervik Framåt fick med sitt projekt ”En hållbar gästupplevelse” medel för att ta fram ett digitalt analysverktyg som ska användas för företagsutvecklande insatser.
Till genomförandet har medel även sökts och beviljats från Sparbanksstiftelsen Tjustbygden kopplat till konkreta utvecklingsinsatser för näringslivet.
Projektbeskrivning i sin helhet (beviljad av Tillväxtverket)
Avsikten med projektet en hållbar gästupplevelse är att företag inom besöksnäringen ska erbjudas en företagsutvecklande insats i olika nivåer. Målsättningen är att besöksnäringsföretag i kris ska ha ställt om för en hållbar turism och ha verksamhet som är anpassad till nya kundbehov och marknader.
En tydlig och enkel modell med kundupplevelsen i fokus ska vara framtagen och leva vidare efter projektslut.
Modellen och verktyget ska enkelt kunna användas av andra destinationer som vill hjälpa besöksnäringsföretag att jobba med kundupplevelsen och projektet ska på lång sikt bidra till en konkurrenskraftig besöksnäring.
Projektet inleds med att ett digitalt analysverktyg tas fram. Verktyget ska lokalt anpassas till besöksnäringsföretag och vara ett underlag för omställningsåtgärder. Besöksnäringsföretagen gör sedan analysen tillsammans med företagsrådgivare.
Uppkomna behov sammanställs i åtgärdsplan där man tittar på möjliga genomförare och finansiärer. Företaget ansöker om stöd till mindre investeringar och konsultinsatser där företagaren står för 50 % av insatsen och den lokala Sparbanksstiftelsen står för 50 %, Möjligheten till regionala stöd undersöks och här ska Region Kalmar läns konsultcheckar användas.
Stöd beviljas, insatsen genomförs och avslutningsvis följer företaget tillsammans med rådgivaren upp insatsen med hjälp av det digitala verktyget.
Analysverktyget och modellen ska tas i dialog med den regionala samordnaren samt med länsturismgruppen i Region Kalmar län.
Ett samarbete finns med Gotlands Besöksnäring med löpande avstämningar för erfarenhetsutbyte på såväl destinations- som verksamhetsnivå.
En överenskommelse finns med Oskarshamn om kunskapsutbyte och dialog kring företagens utveckling.
Mål & målgrupper
Det övergripande målet när projektet är klart är att besöksnäringsföretag i kris ska ha ställt om för en hållbar turism och ha verksamhet som är anpassad till nya kundbehov och marknader. En tydlig och enkel modell med kundupplevelsen i fokus ska vara framtagen och leva vidare efter projektslut.
Målgrupper är företag inom besöksnäringen i Västerviks kommun. I förlängningen kan besöksnäringsföretag i andra kommuner kunna använda sig av modellen.
Kontakta oss
-
Jakob Franzén Turismansvarig
0490-875 11
jakob.franzen@vastervik.com
Destinationsutvecklingsfrågor, nätverk och omvärldsbevakning.