Marknadsföring
Uppdrag
Marknadsavdelningen arbetar med marknadsföring av varumärket och platsen Västervik, vilket sträcker sig över områdena turism, näringsliv, boende och livskvalitet samt varumärket Västervik Framåt.
Så här jobbar vi
Marknadsavdelningen sammanställer strategiska dokument samt upprättar marknadsplaner för organisationen att följa. Den arbetar även praktiskt med att i så stor mån som möjligt producera marknadsföringsmaterial och internkommunikation till de olika verksamhetsområdena.
Marknadsavdelningen ansvarar för webbplatserna vastervikframat.se samt vastervik.com, har också det övergripande ansvaret för hur bolaget synliggörs på sociala medier, driver 365-bloggen samt producerar magasinet Västervik365 som ges ut två gånger per år.
Kontakta oss
-
Niklas Lind Marknadsansvarig
0490-875 23
niklas.lind@vastervik.com
Kommunikationsfrågor som rör varumärkena Västervik och Västervik Framåt.
Case: Drömmen om sommaren
Under våren 2020 lanserades kampanjen Drömmen om sommaren. Ett sätt att hålla kontakt med besökare och berätta att Västervik finns här, när coronakrisen lättar och det är möjligt att resa igen. En film lanserades och nådde närmare 600 000 visningar på Youtube och Facebook.
I samband med lättade reserestriktioner släpptes en ny film i samma ton med med budskapet att drömmen blev sann och att det är dags att boka sommarsemestern. Den filmen nådde över 900 000 visningar på Youtube och Facebook.
Båda filmerna hade ett viktigt budskap att resa och umgås säkert under coronatider.
Case: Västervik365
2015 lanserade Västervik Framåt ett nytt livsstilsmagasin - Västervik365. Syftet var att skapa ett magasin som på ett avslappnat och inspirerande sätt visar livet i Västervik med all positiv utveckling inom alla områden leva, bo och arbeta.
Magasinet har sedan dess släppts i 2–3 nummer per år, under hösten 2020 släpptes det 13:e numret. Tre gånger har tidningen nominerats till det svenska Publishingpriset inom kategorin "Medborgartidningar". Senast för numret Lantisarna som släpptes under våren 2020. Under varumärket Västervik365 har sedan flera kanaler lanserats. Idag finns också en blogg vastervik.com/365, ett Instagramkonto och under 2018 släpptes tre specialavsnitt i podd-format.
Magasinet släpps i 30 000 exemplar där det dels delas ut bland hushållen och fritidshusägare i Västerviks kommun men också ett 1 000-tal prenumeranter i hela landet.
Case: Mingla med Västervik
Sedan 2016 har Västervik Framåt och Tjustbygdens Sparbank tillsammans med kommunen, Region Kalmar län (Västerviks Sjukhus) och Västerviks lokala näringsliv bjudit in intresserade och utflugna västervikare att "Mingla med Västervik".
2016 träffades vi på Berns och 2017 minglade vi på Sturecompagniet i Stockholm och Storan i Linköping. Sommaren 2018 var det dags att Mingla med Västervik – i Västervik på nyinvigda Slottsholmen. Våren 2019 gjorde vi ett studentmingel på Kårhuset i Linköping. Och hösten 2019 gav vi oss ut på en roadtrip för två mingel – ett på Wine Mechanics i Göteborg och ett på Pop House i Stockholm.
Syftet är att visa upp och berätta om den utveckling som sker i Västervik. Vi vill visa nya och gamla bostadsområden, arbetstillfällen, lediga tjänster och en fritidssektor som är mer attraktiv än någonsin.
Sammanlagt har mer än 800 personer deltagit på våra mingel. Ett nätverkande som inte bara lett till ett ökat antal inflyttarkontakter utan också till flera direkta jobbkontakter, husköp och inflyttningar.
Se film från roadtripen 2019 här
Medverkande minglare från Västervik på Sturecompagniet 2017.