Matz Magnusson från Magnusson & Kennberg Varumärkesutveckling föreläser om hur kriser som påverkar varumärket kan hanteras av styrelsen.
Starka varumärken är motståndskraftiga mot kriser. Ett exempel är ICA som för många år sedan fick känna på kundernas protester mot deras hantering av köttfärs. Ledningens reaktion var att be om ursäkt och peka ut enskilda ICA-handlare samtidigt som man hänvisade till sina interna policys kring kötthantering. Bara två veckor efter skandalen så handlade kunderna köttfärs som vanligt igen. Starka varumärken kan hjälpa dig genom krisen och kunderna kan ha överseende med att du gör fel. En av de viktigaste lärdomarna man kan dra av Swedbanks kris är att det krävs öppenhet, snabbhet och tydlighet. Ledning och styrelse måste visa att man vill ta ansvar och att man lyssnar på sina kunder. Mycket handlar om kommunikation av de värden man vill stå för men också att man har en plan för hur man ska agera i kris. Kundernas associationer till varumärken kan påverka köpintresse och betalningsvilja. I slutändan handlar det om hur stora företagets intäkter blir. Att på olika sätt samtala med och lyssna på kunderna är ett bra sätt att få en uppfattning om vart varumärket, och därmed intäkterna, är på väg.
Läs mer, fullständigt program och hur du anmäler dig via länken ovan.