Detta webbinarium riktar sig till företagare som är nyfikna på att göra affärer med offentlig sektor men som av någon anledning inte har kommit igång. Nu får du möjligheten att ta del av en introduktion som ger dig tillräckligt med kunskap för att ta första steget mot att lämna anbud till offentlig sektor. Här går Magnus Johansson, expert på offentlig upphandling och konkurrens på Företagarna, tillsammans med Oscar Axelsson, Product marketing manager för Opic, igenom hur du som ny till marknaden blir en leverantör att räkna med.
Kurs
Webbinarium: Industriell symbios
Webbinarium: Industriell symbios – vad, varför och hur?
TA DEL AV EN KARTLÄGGNING OM POTENTIALEN I KALMAR LÄN
Välkommen till ett webbinarium om industriell symbios, ett sätt att skapa cirkulär ekonomi där företag samverkar kring resurser och därigenom tjänar pengar, skapar miljönytta och lockar nya företagsetableringar. Vi presenterar en färsk kartläggning över Kronoberg och Kalmar län kring nuläge, potential och förutsättningar för industriell symbios med fokus på vatten som en resurs för näringslivet. Vid detta tillfälle fokuserar vi särskilt på näringar i Kalmar län.
Kartläggningen har gjorts och presenteras av konsultföretaget Coest, på uppdrag av Cirkulära Kronoberg och Kalmar län (CRKKL), en regional satsning på cirkulär ekonomi i samverkan mellan offentliga aktörer, akademi och näringsliv. Tobias Jansson, en av konsulterna på Coest och en flitigt anlitad föreläsare inom cirkulär ekonomi berättar om industriell symbios och vad som kommit fram i kartläggningen samt hur vi kan stötta och arbeta med företagssamverkan kring resurser för ett mer hållbart näringsliv.
Webbinariets innehåll
- Vad är industriell symbios och varför fokusera på vatten?
- Presentation: Kartläggning Industriell symbios med fokus på vatten – Kalmar län
- Frågor och diskussion – hur går vi vidare?
Var? Digitalt. Länk till webbinariet skickas inför mötestillfället till alla anmälda.
Hur? Anmäl dig via länken till höger och kryssa i Kalmar län. Du får ett automatiskt bekräftelsemejl och får därefter inför webbinariet en länk till mötet till din e-post.
Svenskt Näringslivs digitala framtidsmöte – Vi behöver återstarta Sverige
Coronautbrottet orsakar stort lidande och mycket allvarliga ekonomiska konsekvenser, både i Sverige och globalt. Åtskilligt har gjorts för att rädda svenska företag och jobb, men ännu mer behövs. På andra sidan krisen väntar nya utmaningar och möjligheter i en värld där mycket kommer att ha förändrats.
Därför arrangerar Svenskt Näringsliv – Vi måste återstarta Sverige – ett digitalt och interaktivt framtidsmöte med programledare är Marianne Rundström.
Vi bjuder på diskussioner med företagare, internationella gäster, politiker och kända näringslivsprofiler. Några av deltagarna är Cecilia Malmström, tidigare EU-kommissionär, Martin Lundstedt, koncernchef Volvo, Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO och Ulf Kristersson, partiledare (m).
Var med oss digitalt i vår livesändning. Kom gärna med frågor och inspel, och dela med dig av dina erfarenheter!
Välkommen att delta på www.svensktnaringsliv.se.
Optimera din marknadsföring i rådande läge – Nya vägar och budskap som fungerar
Sara Öhman, marknadsföringskonsult, ger dig tips på:
1. Vad du ska fokusera på och hur du ska prioritera din marknadsföring i rådande läge
2. Nya vägar – Möjligheter att nå ut till dina kunder som du kanske inte redan tänkt på
3. Budskap och innehåll som fungerar i enlighet med rådande trender
Om Sara Öhman
Sara Öhman har sedan 2009 arbetat med sociala medier. Framförallt arbetar Sara med entreprenörsdrivna bolag, men även med stora varumärken som Asics, Pepsi och Electrolux. Utöver sin konsultverksamhet undervisar Sara på bransch- och yrkeshögskolor och har under de senaste åren utbildat över 1000 numera yrkesverksamma branschkollegor inom digital marknadsföring.
Hur hanterar styrelsen sitt varumärke i kris?
Matz Magnusson från Magnusson & Kennberg Varumärkesutveckling föreläser om hur kriser som påverkar varumärket kan hanteras av styrelsen.
Starka varumärken är motståndskraftiga mot kriser. Ett exempel är ICA som för många år sedan fick känna på kundernas protester mot deras hantering av köttfärs. Ledningens reaktion var att be om ursäkt och peka ut enskilda ICA-handlare samtidigt som man hänvisade till sina interna policys kring kötthantering. Bara två veckor efter skandalen så handlade kunderna köttfärs som vanligt igen. Starka varumärken kan hjälpa dig genom krisen och kunderna kan ha överseende med att du gör fel. En av de viktigaste lärdomarna man kan dra av Swedbanks kris är att det krävs öppenhet, snabbhet och tydlighet. Ledning och styrelse måste visa att man vill ta ansvar och att man lyssnar på sina kunder. Mycket handlar om kommunikation av de värden man vill stå för men också att man har en plan för hur man ska agera i kris. Kundernas associationer till varumärken kan påverka köpintresse och betalningsvilja. I slutändan handlar det om hur stora företagets intäkter blir. Att på olika sätt samtala med och lyssna på kunderna är ett bra sätt att få en uppfattning om vart varumärket, och därmed intäkterna, är på väg.
Läs mer, fullständigt program och hur du anmäler dig via länken ovan.
Hur kan digitalisering hjälpa små företag i kristider?
Många företag i många branscher har det väldigt tufft just nu. I detta mörker vill vi belysa de många bra exempel som finns på hur företag snabbt ställt om till följd av Coronakrisen och hur det skapat nya möjligheter i en svår tid. Vi vill även dela våra tankar om tänkbara scenario när det väl vänder.
Optimera din marknadsföring i rådande läge – Nya vägar och budskap som fungerar
Kalmar Science Park bjuder in till en exklusiv digital föreläsning med de sociala mediernas mästarinna – Sara Öhman.
Sara Öhman är välkänd inom e-handelsbranschen och konsult inom digital marknadsföring. Hon har hjälpt ett flertal företag att bygga upp strategier inom framför allt sociala medier. Under 45 minuter kommer vi att få veta vad som krävs för att ta vårt arbete med sociala medier till nästa nivå för att engagera och konvertera våra följare. Både under och efter en kristid som denna.
Föreläsningen sker digitalt, via Zoom. Länk skickas innan mötet.
Webbinar: Stöd till kulturen från Kulturrådet
Kulturrådet fördelar 370 miljoner kronor ur stödpaketet till kulturen. Ansökningen öppnar 28 april.
Webbinarier
Du kan också höra våra medarbetare berätta om stödet och ställa frågor på webbinariet 7 maj.
- 7 maj kl. 13.00–13.50:
Vilka får del av stödet Kulturrådet fördelar?
Den del av stödet som Kulturrådet fördelar gäller inställda och uppskjutna kulturevenemang.
Det handlar om konserter, scenkonstföreställningar, konstutställningar, föreläsningar och liknande evenemang som riktat sig till allmänheten och ställts in med anledning av förbud mot allmän sammankomst och Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Evenemanget måste ha offentliggjorts eller fastställts i plan för verksamheten och skulle ha hållits före sista maj 2020.
Även konstnärligt verksamma aktörer som skulle ha arbetat med kulturevenemanget kan söka stöd. Endast juridiska personer och företagare som bedriver professionell kulturverksamhet får del av stödet.
Krisstödet gäller intäktsbortfall på grund av inställt arrangemang, med avdrag för minskade kostnader som följd av att evenemanget ställts in. Stödet får uppgå till högst 75 procent av inkomstbortfall upp till en miljon kronor och 50 procent över en miljon kronor. En aktör kan som mest få 10 miljoner kronor. På samma sätt ersätts merkostnader som kan knytas till ett uppskjutet kulturevenemang. Kulturrådet kommer ta hänsyn till behovet av ekonomiskt stöd och mångfald av kulturella uttryck.
Ansökningsomgången öppnar 28 april
Ansökningsomgången öppnar tisdag den 28 april. Beslut beräknas kunna tas i mitten av juni.
Kulturrådet förväntas få in många ansökningar och ber dig därför att i första hand söka information på kulturradet.se.
Webbinar: Stöd till kulturen från Kulturrådet
Kulturrådet fördelar 370 miljoner kronor ur stödpaketet till kulturen. Ansökningen öppnar 28 april.
Webbinarier
Du kan också höra våra medarbetare berätta om stödet och ställa frågor på ett av våra webbinarier:
- 5 maj kl. 11.00–11.50:
- 7 maj kl. 13.00–13.50:
Vilka får del av stödet Kulturrådet fördelar?
Den del av stödet som Kulturrådet fördelar gäller inställda och uppskjutna kulturevenemang.
Det handlar om konserter, scenkonstföreställningar, konstutställningar, föreläsningar och liknande evenemang som riktat sig till allmänheten och ställts in med anledning av förbud mot allmän sammankomst och Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Evenemanget måste ha offentliggjorts eller fastställts i plan för verksamheten och skulle ha hållits före sista maj 2020.
Även konstnärligt verksamma aktörer som skulle ha arbetat med kulturevenemanget kan söka stöd. Endast juridiska personer och företagare som bedriver professionell kulturverksamhet får del av stödet.
Krisstödet gäller intäktsbortfall på grund av inställt arrangemang, med avdrag för minskade kostnader som följd av att evenemanget ställts in. Stödet får uppgå till högst 75 procent av inkomstbortfall upp till en miljon kronor och 50 procent över en miljon kronor. En aktör kan som mest få 10 miljoner kronor. På samma sätt ersätts merkostnader som kan knytas till ett uppskjutet kulturevenemang. Kulturrådet kommer ta hänsyn till behovet av ekonomiskt stöd och mångfald av kulturella uttryck.
Ansökningsomgången öppnar 28 april
Ansökningsomgången öppnar tisdag den 28 april. Beslut beräknas kunna tas i mitten av juni.
Kulturrådet förväntas få in många ansökningar och ber dig därför att i första hand söka information på kulturradet.se.
Webbinar: Stöd till kulturen från Kulturrådet
Kulturrådet fördelar 370 miljoner kronor ur stödpaketet till kulturen. Ansökningen öppnar 28 april.
Webbinarier
Du kan också höra våra medarbetare berätta om stödet och ställa frågor på ett av våra webbinarier:
- 30 april kl. 14.00–14.50:
- 5 maj kl. 11.00–11.50:
- 7 maj kl. 13.00–13.50:
Vilka får del av stödet Kulturrådet fördelar?
Den del av stödet som Kulturrådet fördelar gäller inställda och uppskjutna kulturevenemang.
Det handlar om konserter, scenkonstföreställningar, konstutställningar, föreläsningar och liknande evenemang som riktat sig till allmänheten och ställts in med anledning av förbud mot allmän sammankomst och Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Evenemanget måste ha offentliggjorts eller fastställts i plan för verksamheten och skulle ha hållits före sista maj 2020.
Även konstnärligt verksamma aktörer som skulle ha arbetat med kulturevenemanget kan söka stöd. Endast juridiska personer och företagare som bedriver professionell kulturverksamhet får del av stödet.
Krisstödet gäller intäktsbortfall på grund av inställt arrangemang, med avdrag för minskade kostnader som följd av att evenemanget ställts in. Stödet får uppgå till högst 75 procent av inkomstbortfall upp till en miljon kronor och 50 procent över en miljon kronor. En aktör kan som mest få 10 miljoner kronor. På samma sätt ersätts merkostnader som kan knytas till ett uppskjutet kulturevenemang. Kulturrådet kommer ta hänsyn till behovet av ekonomiskt stöd och mångfald av kulturella uttryck.
Ansökningsomgången öppnar 28 april
Ansökningsomgången öppnar tisdag den 28 april. Beslut beräknas kunna tas i mitten av juni.
Kulturrådet förväntas få in många ansökningar och ber dig därför att i första hand söka information på kulturradet.se.